Membedung bayi adalah perlu atau tidak?

Zaman masa kini yang semakin moden membuatkan amalan2 asuhan tradisi nenek moyang semakin dilupakan. Hal ini mungkin disebabkan peredaran zaman yang semakin moden dan ibu2 banyak memilih untuk mengasuh bayi mereka secara lebih moden. Bukanla tidak mengamalkan tradisi nenek moyang tetapi cara2 asuhan dr zaman dulu telah banyak dimodenkan untuk mengikut peredaran masa antaranya seperti amalan membedung baby ini.

Jika ibu2 was2 sama ada amalan bedung bayi ini adalah perlu atau tidak,jawapannya ya. Banyak sebab bayi kecil perlu dibedung,antaranya adalah bayi yang baru lahir ini memerlukan masa untuk menyesuaikan diri mereka dengan keadaan luar kerana mereka sudah biasa duduk di dalam rahim ibu mereka yang nyaman dan tanpa gangguan. Sebab itu mereka perlu dibedung untuk memberi keselesaan dan suasana yang nyaman.Bayi yang dibedung dengan tangan dan kaki dirapatkan adalh lebih nyenyak tidurnya dan tidak mudah terkejut. 

Selain itu apabila dibedung ianya dapat mengelakkan bayi kecil daripada dimasuki angin dan boleh menimbulkan masalah kembung. Selain daripada dibarut,bayi kecil juga perlu dibedung supaya tidak kembung terutamanya bayi newborn.

Namun begitu ada sesetengah kes yang membuatkan bayi tidak perlu dibedung. Jika bayi anda suka mengeluarkan tangannya apabila dibedung anda boleh membedungnya bermula dr bawah ketiak supaya lebih selesa. Ada juga ibu2 yg memilih untuk pakai sekali sekala kerana mengikut perubahan umurnya yang semakin besar. 

Jika bayi anda sering menangis dan menunjukkan tidak selesa apabila dibedung mungkin adalah kerana suhu persekitaran yang timggi atau kerana telah memakai baju yang agak tebal dan menyebabkan haba terperangkap yang membawa kepada kepanasan terhadap bayi. Oleh itu anda boleh pilih untuk tidak membedungnya. Juga mungkin disebabkan peringkat usianya. 

Bayi juga tidak perlu dibedung jika demam ini kerana apabila dibedung haba2 akan terperangkap dan menyumbang kepada peningkatan suhu badan mereka.

Pemilihan bedung juga perlu sesuai dengan bayi kecil, materialnya hendaklah daripada kain yang tidak begitu panas. Ianya hendaklah lembut,selesa dan yang boleh memberi kenyamanan pada bayi kecil.

Bedung moden merupakan bedung yang sesuai digunakan kerana : 

Material 100% cotton
Kain sejuk dan tidak panas
Dipakai dengan kemas kerana ianya boleh dizip atau dilekatkan,jd memudahkan ibu2.
Saiz yang sesuai untuk bayi kecil.



Berminat untuk dapatkan bedung moden ini, Buy now atau whatsapps azza 0192460537.




No comments

Powered by Blogger.